Torticollis spasmodica

Torticollis Spasmodica is een neurologische aandoening die aan de ziekte van Parkinson gerelateerd is. Het geeft eenzelfde soort trilling en verkramping op lokaal niveau, bijvoorbeeld rotatie verkramping en trilling van de halsspieren of schrijfkramp of trilling van de oogleden of kaakspieren. De verschijningswijze is heel divers, waardoor de aandoening zelfs nu vaak niet direct onderkend wordt. De voorzitter van de patientenvereniging, neuroloog Dr. Speelman van het AMC ziekenhuis heeft veel bekendheid aan de aandoening gegeven en was pionier op het gebied van injecties met botuline in de verkrampte spieren. Tevens zijn veel onderzoeken naar de aandoening gestart vanuit het AMC.

Fysiotherapie Getsewoud is al meer dan tien jaar bekend met de behandeling van Torticollis Spasmodica. Tevens hebben we deelgenomen en meegewerkt aan een onderzoeksproject om het TS-onderzoek tot standaard te maken, hebben contact met de afdeling van Dr. Speelman en als werkstage de botuline-behandeling bijgewoond van Dr. Speelman. Onze werkwijze is gestoeld op de oefeningen uit het werkboek van Dr. Bleton uit Parijs, waarmee we van gedachten hebben kunnen wisselen tijdens zijn workshop in het AMC. Zijn technieken worden versterkt met aangepaste oefeningen van Medical Fitness en met elastiek-oefenvormen en kussentjes oefeningen. De methode die we gebruiken werd opgesteld door collega’s van de Finse patiëntenvereniging. Onze behandelfrequentie varieert doorgaans, aangepast aan de botuline behandeling.

Binnen de fysiotherapie hebben we vooral te maken met de Torticollis Spasmodica (verkramping en trilling van de halsspieren) en de schrijfkramp in de onderarmen. Bij stemband problemen wordt samengewerkt met de logopediste, soms komt de behandeling voor in combinatie met de Mensendieck-therapeut.

Fysiotherapie Getsewoud staat vermeld bij de Dystonie-vereniging als doorverwijs praktijk voor fysiotherapie bij Torticollis Spasmodica.